Spørsmål & svar

Vanligste spørsmålene vi får og svar på disse. Ta kontakt med oss dersom det er noe du ikke finner svar på eller har andre spørsmål.

Bestilling

Hvordan går jeg frem for å bestille formstøpte ørepropper?

Det som kreves ved kjøp av formstøpte ørepropper er at du får utført en øreavstøpning. Etter dette kan du bestille så mange ørepropper du vil basert på denne støpen i en 4 års periode. Hvilken rekke følge du gjør det i er ikke så viktig, men vi ønsker helst av kunder følger følgende rekkfølge for at handelen skal gå så enkelt som mulig:

  1. Finn og bestill øreproppene du skal ha i vår nettbutikk. 
  2. Book en avtale for øreavstøpning hos audiograf eller direkte på vårt kontor.
  3. Send oss dine øreavstøpninger med ordrebekreftelse per post. Gjelder ikke om du støper på vårt kontor.

Om du booker time på vårt kontor trenger du ikke å bestille ørepropper på forhånd, da vi hjelper deg gjerne med å opprette en bestilling og svarer på de spørsmålene du måtte ha.  Men om du vet hva du skal ha anbefaler vi at du ordner med bestilling på forhånd, slik at du får nøyaktig det produktet du ønsker.

Bedrifter eller personer som ikke skal betale selv må kontakte kundeservice før de sender oss avstøpninger. Da det krever at vi har rett fakturainformasjon, leveringsadresse eller lignende. Alle andre som kjøper som privat person kan bare starte handelen med en gang. 

Dersom arbeidsgiver skal betale øreproppene dine må vi få innkjøpsordre eller full informasjon som vi må ha for å kunne fakturere arbeidsgiver. Dersom bedriften din allerede har en fast avtale hos Hantek kan du enkelt booke time på vårt kontor og velge bedriftskunde. Om du skal sende støp per post er det viktig at du benytter ordreskjema nedenfor og legger også ved nødvendig informasjon rundt fakturering eller innkjøpsordre o.l. 

Skjema er utfyllbar i PDF format, så du kan fylle ut og printe ut arket etterpå.

Ordreskjema for bedrifter/forhandlere >>

Hantek er ikke en del av helsevesenet, så normalt når du skal få øreproppene dine dekket av NAV må du handle som en helt vanlig privatperson og deretter sende kvittering til NAV. Vi anbefaler at du kontakter NAV før du handler, da det ofte er krav om at du har søkt og fått innvilget søknaden din om ørepropper før du kan utføre handelen med leverandør. 

Hantek har dessverre ingen mer informasjon rundt hvordan man søker, så vennligst se NAV sine nettsider eller kontakt din saksbehandler.

Vi ønsker at alle som skal bestille hos oss og som er privatperson bestiller sine produkter på nett eller at man bare booker en time på vårt kontor og ordner alt ved støp av ørene. 

Bedrifter eller ved kjøp til egne barn så benytter du ordreskjemaer nedenfor. Den ene gjelder for bedrifter og den andre for privatpersoner. Om du skal handle til eget barn og denne personen er under 18 år må det oppgis personalia + epost og telefon til den foresatte eller personen som skal betale og som er over 18 år. 

Anbefaling av produkt

Ørepropper for musikk og konsert

For musikere og konsertbesøkende er det våre formstøpte ørepropper av typen PRO Custom som gjelder.

Vår bestselger for alle konsertbesøkende og musikere er det PRO15 (15dB) som er å anbefale. Dersom du har behov for kraftigere lydreduksjon eller utsettes for lydnivåer utover normalen vil vi anbefale PRO17 (17dB) eller PRO20 (20dB). 

Alle kunder får 2 måneders bytterett på støyfilteret. Det betyr at du kan bytte med oss om du føler det blir feil.

Ørepropper for motorsykkel

For motorsykkelkjøring er det våre PRO20 som er mest brukt, men vi kan tilby kraftigere løsninger dersom det er et behov eller ønske.

PRO20 passer utmerket for normalturkjøring og hvor man er avhengig av intercom i hjelm.

PRO26 passer utmerket for høyere hastigheter eller mer bråkete motorsykkel. 

PRO27 passer utmerket for banekjøring og ekstreme lydnivåer grunnet hastighet og motorstøy. 

Ørepropper for søvn

Til søvn har vi kun en enkel modell og denne heter SleepSound. 

SleepSound lages helt tette og er utformet for å lindre press fra hodeputen. 

Vi kan dessverre ikke garantere at disse vil dempe noe mer enn vanlige ørepropper, men grunnet en formstøpt passform opplever de beste en økt lydreduksjon og maksimal komfort. 

Ørepropper til arbeidsplass

Ta kontakt med kundeservice og forklar dine behov. Vi vil deretter komme med produktanbefalinger og eventuelt uforpliktende pristilbud.

Custom In-ear monitors

Valg av In-ear monitors er ikke alltid lett, men heller ikke så vanskelig. 

Alle våre in-ear monitors er laget med tanke på korrekt lytting og den beste lydkvaliteten. 

Evoke
Anbefalt for nybegynnere eller for de som ikke er ekstra kravstore ved lyd og trenger noe enkelt, men rimelig. Lyden har en punchy bass med en mykere diskant som ikke er skarp.

Engage
En modell utviklet med fokus på dyp og kraftig bass. Denne modellen anbefaler vi til bassister, EDM og musikere som heller vil ha god bass, fremfor et nøytralt lydbilde. 

Evolve
Vår bestselger til alle musikere. Velbalansert lyd som lar deg høre musikk på en ufarget og perfekt måte. Spesielt populær for gitarister, vokalister, lydteknikere og mer. 

Emotion
Denne modellen er for de ekstra kresne og brukes ofte av produsenter, lydteknikere eller audiofile. Denne modellen låter annerledes en alle andre og leverer ekstreme detaljer med en punktlig bass. 

Hvordan bestiller jeg?

Hvordan går jeg frem for å bestille formstøpte ørepropper?

Det som kreves ved kjøp av formstøpte ørepropper er at du får utført en øreavstøpning. Etter dette kan du bestille så mange ørepropper du vil basert på denne støpen i en 4 års periode. Hvilken rekke følge du gjør det i er ikke så viktig, men vi ønsker helst av kunder følger følgende rekkfølge for at handelen skal gå så enkelt som mulig:

  1. Finn og bestill øreproppene du skal ha i vår nettbutikk. 
  2. Book en avtale for øreavstøpning hos audiograf eller direkte på vårt kontor.
  3. Send oss dine øreavstøpninger med ordrebekreftelse per post. Gjelder ikke om du støper på vårt kontor.

Om du booker time på vårt kontor trenger du ikke å bestille ørepropper på forhånd, da vi hjelper deg gjerne med å opprette en bestilling og svarer på de spørsmålene du måtte ha. 

Bedrifter eller personer som ikke skal betale selv må kontakte kundeservice før de sender oss avstøpninger. Da det krever at vi har rett fakturainformasjon, leveringsadresse eller lignende. Alle andre som kjøper som privat person kan bare starte handelen med en gang. 

Dersom arbeidsgiver skal betale øreproppene dine må vi få innkjøpsordre eller full informasjon som vi må ha for å kunne fakturere arbeidsgiver. Dersom bedriften din allerede har en fast avtale hos Hantek kan du enkelt booke time på vårt kontor og velge bedriftskunde. Om du skal sende støp per post er det viktig at du tar kontakt med kundeservice før du sender for å få korrekt ordreskjema og det er også viktig at du legger ved nødvendig faktureringsinformasjon vi må ha + leveringsadresse. 

Hantek er ikke en del av helsevesenet, så normalt når du skal få øreproppene dine dekket av NAV må du handle som en helt vanlig privatperson og deretter sende kvittering til NAV. Vi anbefaler at du kontakter NAV før du handler, da det ofte er krav om at du har søkt og fått innvilget søknaden din om ørepropper før du kan utføre handelen med leverandør. 

Hantek har dessverre ingen mer informasjon rundt hvordan man søker, så vennligst se NAV sine nettsider eller kontakt din saksbehandler.

Vi ønsker at alle som skal bestille hos oss og som er privatperson bestiller sine produkter på nett eller at man bare booker en time på vårt kontor og ordner alt ved støp av ørene. 

Bedrifter eller ved kjøp til egne barn så anbefaler vi at du tar kontakt med kundeservice for å få rett bestillingsskjema. Skal du handle til barn er det ytterst viktig at det medfølger kontaktinformasjon om foresatt som kan faktureres dersom barnet er under 18 år. 

Støp av ører

Hvor støper jeg ørene?

Støp av ørene dine kan du enten gjøre hos en audiograf der du bor, eller du kan komme direkte til vår salgskontor på Lambertseter i Oslo.

Tar du støp hos en Audiograf der du bor må du legge inn bestilling på nett, merke støp med ordrenummer og sende disse til oss. 

Støper du hos oss i Oslo hjelper vi deg både med bestilling og støper ørene. Du trenger bare å møte opp til avtalt tid.

Klikk her for mer informasjon, timebestilling og fremgangsmåte. 

Hvor og hvordan sender jeg ørestøpene mine?

Når du har støpt ørene dine og skal sende de til oss i posten må du først legge inn en bestilling på nett. Når dette er gjort får du en bekreftelse med et ordrenummer. Merk forsendelse og/eller pose med støp med NAVN og ORDRENUMMER.

Dette sendes til:

Hantek Audio AS
Postboks 65 Lambertseter
1101 Oslo

Ørestøp kan enten pakkes i en boblekonvolutt eller en liten eske. Fraktmetode må du avgjøre selv, men siden alt sendes til en Postboks opplever vi sjeldent at ting blir borte under frakt. 

Tar dere vare på ørestøpene mine?

Ja, det gjør vi!

Alle ørestøp vi mottar i forbindelse med en bestilling blir 3D-skannet og lagret i hele 4 år. Det betyr at du enkelt kan handle flere ørepropper senere, eller hvis du skal være uheldig å miste en av ørepluggene dine. 

Merk deg at arkivering i 4 år gjelder kun for støp som er mottatt og registrert fra 1 januar 2019. Før dette er det kun fysiske støp som er arkivert og disse kan vi kun garantere for i 3 år grunnet uttørking av materialet. 

Jeg finner ikke en lokal audiograf

Dersom du ikke kan støpe hos oss eller finner en audiograf der du bor på www.hantek.no/oreavtrykk kan du prøve å søke etter et lokalt Legekontor, ØNH-lege eller høre med det lokale sykehuset. 

Ta kontakt dersom du skulle ha noen spørsmål. 

Kan jeg sende digitale ørestøp?

Vi godtar alle ørestøp av filtypen .STL

Ta kontakt med kundeservice dersom du har spørsmål eller en annen filtype. 

Vi godtar ikke ørestøp som er eldre enn 4 år. 

Problemer med produkt

Jeg føler ubehag i øret

Formstøpte ørepropper er som når du kjøper nye sko. Ørene trenger alltid litt tid til å tilvenne seg øreproppen. 

Det er også viktig at du er sikker på at øreproppene sitter helt riktig i øret. Om de sitter noe feil vil dette skape press i ørekanalen og skape ubehag og smerte. 

Vi anbefaler 1-2 ukers jevnlig bruk dersom du opplever ubehag når de brukes. 

Om du opplever intens smerte ved bruk eller er usikker på om du bruker proppene riktig - ta kontakt med kundeservice. 

Øreproppene mine passer ikke

Normalt er det fordi øreproppene ikke plasseres korrekt inn i ørene. Alle ører er ulike, og det er ikke alltid at instruksjonene vil fungere helt optimalt.

Du kan enten ta kontakt med kundeservice og gjerne sende et bilde over hvordan øreproppene sitter plassert i ørene dine, eller du kan klikke deg inn på instruksjonsfilmene nedenfor.

Instruksjonsfilm for PRO CUSTOM, SLEEPSOUND og TOTAL BLOCK.

Instruksjonsfilm for IN-EAR og f.eks SWIM PLUGS og IHUNT.

Om du fortsatt har problemer kan du kontakte kunderservice for hjelp.

Øreproppene mine passer ikke like godt lenger

Om du opplever at passformen gradvis har blitt dårligere skyldes dette anatomiske endringer i ørekanalen. Derfor anbefales det at tar nye støp og bestiller nye støpte ørepropper (gjelder ikke eventuelle støyfiltere) etter 5 år. 

Øreproppene i seg selv er ikke noe som endrer fasong uten at de blir utsatt for høye temperaturer eller ligger i sollys over en lengre periode. 

Produktet mitt fungerer ikke

Har du problemer med produktet ditt og det ikke fungerer som det skal? 

Vennligst kontakt kundeservice via "Kontakt oss" og gi oss nødvendig informasjon.